Skip to content

Installatie: Hoe werkt dat?

Installatie: Hoe gaat dat in zijn werk?

Aanvang

We beginnen meestal rond 8:00-8:30 uur, behalve als we een afspraak in de middag hebben gemaakt. Dan beginnen we tussen 13:00 en 14:00 uur.

Wat verwachten wij van u?

  • Als u een plaatsje voor de deur voor ons kan ‘reserveren’ door uw eigen auto strategisch te parkeren, dan stellen wij dat zeker op prijs! Hebt u een eigen oprit? Zet u dan uw auto de avond ervoor even weg zodat de installateurs ’s morgens de bus daar kunnen parkeren.
  • Zorgt u ervoor dat de plaats waar de omvormer gepland is goed bereikbaar is voor de installateur. Vergeet niet ook de meterkast even leeg te maken. Plaats liever geen spullen direct naast de meterkast in de gang, het is fijn als de installateur daar zijn gereedschap kwijt kan.
  • Moet er buiten gegraven worden, zorgt u er dan voor dat alles in dat gebied verwijderd is?
  • De installateur die het werk binnen doet dient zijn werkschoenen i.v.m. de veiligheid altijd aan te houden. U dient zelf (vooraf) te zorgen voor een loper als u vloerbedekking heeft die niet niet belopen mag worden.
  • Zet u de stofzuiger even klaar? Dan laten wij onze werkplek binnen weer netjes opgeruimd achter.

Groepenkast/Meterkast

Onze installateur maakt de verplichte aanpassingen aan de groepenkast. Om veilig te kunnen werken zal daarom voor korte tijd de stroom worden uitgeschakeld. De installateur zal dit zo’n 10 minuten vooraf even aan u melden. Houdt u er rekening mee dat dan ook het wifi/internetsignaal even wegvalt. Doorgaans zal dit niet veel langer dan 30 minuten duren.

Dakpannen

Bestaat uw dak uit dakpannen? Zorgt u er dan voor dat er reserve dakpannen beschikbaar zijn. Ook als wij beschadigde pannen op uw dak aantreffen, kunnen wij deze dan meteen vervangen. Dakpannen zijn niet bedoeld om over te lopen en kunnen daarom soms beschadigen. Natuurlijk zijn onze installateurs voorzichtig, maar als een dakpan al broos is, dan zal deze mogelijk breken.

Wifi

Wordt de omvormer via wifi aangesloten? Dan dient u zelf te zorgen dat op de plaats waar de omvormer komt te hangen een goed wifi signaal aanwezig is. Zonder dit signaal kunt u de productie van het systeem niet monitoren. Zorgt u ervoor dat u de naam van het wifi-account en het wachtwoord op een papiertje opschrijft? Wordt de omvormer bedraad op de router aangesloten? Zorgt u er dan a.u.b. voor dat er één vrije poort op de router/switch beschikbaar is. Enphase systemen worden meestal direct op de router aangesloten. Daarvoor is geen wifi nodig.

 

Hoe werkt monitoring?

Via de app

U krijgt toegang tot de productiegegevens via de app op uw telefoon. Deze functie werkt als volgt:

  • Uw omvormer linkt via wifi/LAN met uw router die de omvormer met het internet verbindt.
  • De data van de omvormer wordt naar de server van de fabrikant van de omvormer gestuurd.
  • Deze stuurt de data weer terug naar het internet zodat u via uw app de opbrengsten van uw systeem kunt monitoren.

Via het portaal op een webbrowser

U kunt dezelfde data die wordt weergegeven in de app ook volgen via een webbrowser. U logt dan in op het portaal van de omvormer. Meestal heeft u via het portaal meer mogelijkheden dan in de app zoals rapporten maken, uw wachtwoord wijzigen etc.

Onderhoud

Een zonnestroom systeem is in beginsel volledig onderhoudsvrij.

Omvormer

(Dit geldt niet voor Enphase) De omvormer kunt u het beste volledig met rust laten. Deze doet zonder enig onderhoud zijn werk. De omvormer schakelt volledig uit als er geen zon is, dat is normaal. In de ochtend geeft de omvormer één of meerdere metaalachtige klikken. Dit is het relais dat omschakelt. Aan het eind van de dag hoort u opnieuw een klik bij het uitschakelen. Heeft u een systeem met optimizers, dan kan het zijn dat u bij het opstarten meerdere klikken hoort. Dat kan soms enkele minuten aanhouden.

De omvormer dient wel altijd vrij te hangen om de warmte te kunnen afvoeren.

Zonnepanelen

Ook zonnepanelen zijn volledig onderhoudsvrij. Zonnepanelen op schuine daken hoeft u meestal nooit schoon te maken. Eventueel vuil spoelt er met regen vanzelf weer af. Ook vogelpoep droogt uit en regent er vervolgens weer af.

De panelen zijn voorzien van een coating die u verwijdert als u deze met schoonmaakmiddelen gaat bewerken. Daarna zal vuil zich nog makkelijker aan het paneel hechten.

Bij zonnepanelen op een plat dak kan er bij de onderste rand zich soms vuil ophopen. Dit mag u alleen verwijderen door met niet-kalkhoudend water te sproeien (bijvoorbeeld regenwater). Wilt u toch poetsen, wees dan voorzichtig door alleen de onderste rand onder de cellen schoon te maken. Ga nooit boven de cellen poetsen. U maakt dan krassen. Na enkele jaren poetsen wordt het glas dof en laat het veel minder zon door.

Garantie

De omvormer komt meestal met een garantie van 10-12 jaar. U kunt in de meeste gevallen extra garantie bijkopen. Bij Enphase worden de micro-omvormers onder de panelen bevestigd. Deze hebben een volledige garantie van maar liefst 25 jaar.

Zonnepanelen hebben meestal een standaard fabrieksgarantie van 12-15 jaar. Dit is naar onze mening ruim voldoende. Als er een productiefout in de zonnepanelen zit, dan komt die meestal in de eerste maanden al naar boven. Standaard wordt er een prestatiegarantie van 90% na 10 jaar en 80-85% na 25 jaar gegeven. Sommige fabrikanten wijken hier naar boven vanaf.

Salderen

De stroom die uw systeem opbrengt zult u waarschijnlijk niet direct allemaal opgebruiken. Zeker niet op een zonnige dag. In dat geval zal de stroom aan het net terug geleverd worden. Hiervoor ontvangt u van uw energiemaatschappij een vergoeding. Tot 2025 is dat bedrag precies gelijk aan het bedrag dat u voor stroom betaald. Dit verrekenen tegen hetzelfde tarief noemen we salderen. U mag alleen salderen tot aan uw eigen verbruik, niet daarboven.

In 2025 en 2026 (volgens een nog in de 1e Kamer te behandelen wetsvoorstel) mag u nog 64% van de terug geleverde stroom salderen. De jaren daarna wordt het percentage steeds met 9% verlaagd. Vanaf 2031 ontvangt u alleen nog een redelijke vergoeding. Dit bedrag wordt dan wettelijk vastgesteld op 80% van de kostprijs voor de leverancier.

Het wordt na 2025 dus belangrijk dat u zoveel mogelijk van de opgewekte stroom zelf gebruikt. Zet dus overdag de wasmachine, de droger en de vaatwasser aan. Laat de airco de woning overdag vast koelen zodat u dat in de avond minder hoeft te doen etc. Misschien is opslag van terug geleverde stroom in een batterij voor u een goede oplossing? Op verzoek rekenen we het voor u uit.

Stichting Garantiefonds ZonZeker

Wij zijn aangesloten bij SGZZ (Stichting Garantiefonds ZonZeker). Via deze stichting kunt u een certificaat kopen waarbij de stichting 10 jaar lang de afhandeling van de fabrieksgaranties bij een faillissement overneemt. Voor een systeem van bijvoorbeeld 12 zonnepanelen kost dit éénmalig € 129,50.

Aanmelden bij de netbeheerder

 

 

Aan het eind van de week melden wij u direct aan bij het portaal van de netbeheerders. Uw energieleverancier wordt via dat portaal ook direct geïnformeerd. U ontvangt meestal de week na de installatie een e-mail ter bevestiging.

Help?

Heeft u vragen of hulp nodig. Neem dan bij voorkeur even contact op per e-mail. Heeft u ons met spoed nodig. Stuur dan een WhatsApp naar: 06-14365366. Dat werkt bij spoedgevallen het snelst.