Installatie: Hoe gaat dat in zijn werk?

Aanvang

We beginnen meestal rond 8:00-8:30 uur, behalve als we een afspraak in de middag hebben gemaakt. Dan beginnen we tussen 13:00 en 14:00 uur.

Wat verwachten wij van u?

  • Als u een plaatsje voor de deur voor ons kan ‘reserveren’ door uw eigen auto strategisch te parkeren, dan stellen wij dat zeker op prijs! Hebt u een eigen oprit? Zet u dan uw auto de avond ervoor even weg zodat de installateurs ’s morgens de bus daar kunnen parkeren.
  • Zorgt u ervoor dat de plaats waar de omvormer gepland is goed bereikbaar is voor de installateur. Vergeet niet ook de meterkast even leeg te maken. Plaats liever geen spullen direct naast de meterkast in de gang, het is fijn als de installateur daar zijn gereedschap kwijt kan.
  • Moet er buiten gegraven worden, zorgt u er dan voor dat alles in dat gebied verwijderd is?
  • De installateur die het werk binnen doet dient zijn werkschoenen i.v.m. de veiligheid altijd aan te houden. U dient zelf (vooraf) te zorgen voor een loper als u vloerbedekking heeft die niet niet belopen mag worden.
  • Zet u de stofzuiger even klaar? Dan laten wij onze werkplek binnen weer netjes opgeruimd achter.

Groepenkast/Meterkast

Onze installateur maakt de verplichte aanpassingen aan de groepenkast. Om veilig te kunnen werken zal daarom voor korte tijd de stroom worden uitgeschakeld. De installateur zal dit zo’n 10 minuten vooraf even aan u melden. Houdt u er rekening mee dat dan ook het wifi/internetsignaal even wegvalt. Doorgaans zal dit niet veel langer dan 30 minuten duren.

Dakpannen

Bestaat uw dak uit dakpannen? Zorgt u er dan voor dat er reserve dakpannen beschikbaar zijn. Ook als wij beschadigde pannen op uw dak aantreffen, kunnen wij deze dan meteen vervangen. Dakpannen zijn niet bedoeld om over te lopen en kunnen daarom soms beschadigen. Natuurlijk zijn onze installateurs voorzichtig, maar als een dakpan al broos is, dan zal deze mogelijk breken.

Wifi

Wordt de omvormer via wifi aangesloten? Dan dient u zelf te zorgen dat op de plaats waar de omvormer komt te hangen een goed wifi signaal aanwezig is. Zonder dit signaal kunt u de productie van het systeem niet monitoren. Zorgt u ervoor dat u de naam van het wifi-account en het wachtwoord op een papiertje opschrijft? Wordt de omvormer bedraad op de router aangesloten? Zorgt u er dan a.u.b. voor dat er één vrije poort op de router/switch beschikbaar is.

Klantenmap

Wij sturen twee dagen voor de installatie een reminder per e-mail. U krijgt dan ook een link naar uw online klantenmap. Daarin vindt u alle belangrijke documentatie van uw systeem. In de map DIVERS vindt u de factuur, en alle documenten om als privépersoon de btw terug te vragen. Foto’s die wij van uw dak hebben gemaakt vindt u de dag na oplevering in de map FOTO’S.

Hoe werkt monitoring?

Via de app

U krijgt toegang tot de omvormer via de app op uw telefoon. Deze functie werkt als volgt:

  • Uw omvormer linkt via wifi/LAN met uw router die de omvormer met het internet verbindt.
  • De data van de omvormer wordt naar de server van de fabrikant van de omvormer gestuurd.
  • Deze stuurt de data weer terug naar het internet zodat u via uw app de opbrengsten van uw systeem kunt monitoren.

Via het portaal op een webbrowser

U kunt dezelfde data die wordt weergegeven in de app ook volgen via een webbrowser. U logt dan in op het portaal van de omvormer. Meestal heeft u via het portaal meer mogelijkheden dan in de app zoals rapporten maken, uw wachtwoord wijzigen etc.

Wifi storing

In het geval dat uw omvormer uw wifi netwerk gebruikt kan er geen data worden verstuurd als de wifi- of internetverbinding wegvalt. Dat gebeurt bijvoorbeeld als u uw wifi wachtwoord wijzigt, of van router verandert. Uw systeem blijft dan wel gewoon produceren, u kunt dit alleen niet meer monitoren. In dat geval dient u de instructies (in de klantenmap) voor de omvormer te raadplegen om het wachtwoord opnieuw in te stellen. Het ter plaatse herstellen van een weggevallen van wifi- verbinding omdat u de router of het wachtwoord heeft veranderd valt niet onder de standaard installatiegarantie. Wel zullen wij altijd proberen u op afstand te helpen de verbinding te herstellen.

Onderhoud

Een zonnestroom systeem is in beginsel volledig onderhoudsvrij.

Omvormer

De omvormer kunt u het beste volledig met rust laten. Deze doet zonder enig onderhoud zijn werk. De omvormer schakelt volledig uit als er geen zon is, dat is normaal. In de ochtend geeft de omvormer één of meerdere metaalachtige klikken. Dit is het relais dat omschakelt. Aan het eind van de dag hoort u opnieuw een klik bij het uitschakelen. Heeft u een systeem met optimizers, dan kan het zijn dat u bij het opstarten meerdere klikken hoort. Dat kan soms enkele minuten aanhouden.

De omvormer dient wel altijd vrij te hangen om de warmte te kunnen afvoeren.

Zonnepanelen

Ook zonnepanelen zijn volledig onderhoudsvrij. Zonnepanelen op schuine daken hoeft u meestal nooit schoon te maken. Eventueel vuil spoelt er met regen vanzelf weer af. Ook vogelpoep droogt uit en regent er vervolgens weer af.

De panelen zijn voorzien van een coating die u verwijdert als u deze met schoonmaakmiddelen gaat bewerken. Daarna zal vuil zich nog makkelijker aan het paneel hechten.

Bij zonnepanelen op een plat dak kan er bij de onderste rand zich soms vuil ophopen. Dit mag u alleen verwijderen door met niet-kalkhoudend water te sproeien (bijvoorbeeld regenwater). Wilt u toch poetsen, wees dan voorzichtig door alleen de onderste rand onder de cellen schoon te maken. Ga nooit boven de cellen poetsen. U maakt dan krassen. Na enkele jaren poetsen wordt het glas dof en laat het veel minder zon door.

Garantie

De omvormer komt meestal met een garantie van 10-12 jaar. U kunt in de meeste gevallen extra garantie bijkopen.

Zonnepanelen hebben meestal een standaard fabrieksgarantie van 12-15 jaar. Dit is naar onze mening ruim voldoende. Als er een productiefout in de zonnepanelen zit, dan komt die meestal in de eerste maanden al naar boven. Standaard wordt er een prestatiegarantie van 90% na 10 jaar en 80-85% na 25 jaar gegeven. Sommige fabrikanten wijken hier naar boven vanaf.

Uitschakelen

Schakelt de omvormer onverwacht uit? Gaat het rode lampje branden?

Bij de meeste installaties zal de aardlekautomaat in de groepenkast dan uitgeschakeld zijn. Heeft u een pv-verdeler (wasmachineaansluiting), dan kan ook daar de aardlekautomaat zijn uitgeschakeld. Door deze eenvoudig weer in te schakelen (omhoog schuiven) zal het systeem vanzelf weer opstarten.

Komt dit regelmatig (meer dan 3-4 per jaar) voor? Neem dan even per e-mail contact met ons op. We komen dan liever het systeem voor de zekerheid even controleren.

BTW terugvragen

U kunt bijna alle btw van de factuur van uw zonnestroom systeem terugvragen. Dit kan echter alleen als u als privépersoon aangifte inkomstenbelasting doet en u geen btw-nummer heeft. De naam op het energiecontract moet op de factuurdatum gelijk zijn aan de naam op de factuur.

Wij hebben een samenwerking met de Nederlandse Belasting Adviseurs (NBA-zonnepanelen), zij zijn specialisten op fiscaal gebied m.b.t. zonnepanelen en zullen u (mits particulier) volledig begeleiden bij het terugvragen van de btw. Daags na de oplevering van uw systeem ontvangt u van ons een link naar onze servicepagina waar u de btw teruggaaf online kunt regelen.

Salderen

De stroom die uw systeem opbrengt zult u waarschijnlijk niet direct allemaal opgebruiken. Zeker niet op een zonnige dag. In dat geval zal de stroom aan het net terug geleverd worden. Hiervoor ontvangt u van uw energiemaatschappij een vergoeding. Tot 2023 is dat bedrag precies gelijk aan het bedrag dat u voor stroom betaald. Dit verrekenen tegen hetzelfde tarief noemen we salderen. U mag alleen salderen tot aan uw eigen verbruik, niet daarboven.

Na 2023 (volgens een nog in de 2e Kamer te behandelen wetsvoorstel) wordt het bedrag dat u mag salderen elk jaar met 9% verlaagd. Vanaf 2031 ontvangt u alleen nog een redelijke vergoeding. Dit bedrag is wettelijk vastgesteld op 80% van de kostprijs voor de leverancier.

Het wordt na 2023 dus belangrijk dat u zoveel mogelijk van de opgewekte stroom zelf gebruikt. Zet dus overdag de wasmachine, de droger en de vaatwasser aan. Laat de airco de woning overdag vast koelen zodat u dat in de avond minder hoeft te doen etc. Misschien is opslag van teruggeleverde stroom in een batterij voor u een goede oplossing? Op verzoek rekenen we het voor u uit.

Stichting Garantiefonds ZonZeker

Wij zijn aangesloten bij SGZZ (Stichting Garantiefonds ZonZeker). Via deze stichting kunt u een certificaat kopen waarbij de stichting 10 jaar lang de afhandeling van de fabrieksgaranties bij een faillissement overneemt. Voor een systeem van bijvoorbeeld 12 zonnepanelen kost dit éénmalig € 129,50.

Geeft u minimaal één dag voor de installatiedatum even door als u wilt deelnemen? We moeten dan n.l. een geprint formulier meenemen en dat samen met u invullen.

Aanmelden bij de netbeheerder

Aan het eind van de installatiedag melden wij u direct aan bij het portaal van de netbeheerders. Uw energieleverancier wordt via dat portaal ook direct geïnformeerd.

Help?

Heeft u vragen of hulp nodig. Neem dan bij voorkeur even contact op per e-mail. Heeft u ons met spoed nodig. Stuur dan een WhatsApp naar: 06-14365366. Dat werkt bij spoedgevallen het snelst.